15 comportamente simple care iti cresc increderea in tine

Daca, ceea ce probabil este cazul, va simtiti mai increzatori in anumite aspecte decat in altele, le puteti examina pe primele ca sa vedeti cum anume ati construit acolo increderea si ce anume o sustine. Spre exemplu, daca va simtiti mult mai increzatori atunci cand participati in activitati fizice, dar cu mult mai retinuti in activitati verbale, incercati sa identificati de ce se intampla asa.

Steve Jobs 1955 - 2011
AlicePopkorn / Foter.com / CC BY-NC-ND

Adesea sentimentele de incredere se bazeaza pe experientele anterioare (de succes) si pe feed-back-ul primit de la ceilalti. Este un mecanism de formare a gandurilor prin care stocam in memoria noastra sentimentele si concluziile in urma unei reusite, asumandu-ne faptul ca daca am reusit acum voi reusi si alta data. Ceea ce omitem sa constientizam este faptul ca aceasta “inregistrare” este contextuala. Adica ori de cate ori vom intalni o situatie asemanatoare cu cea in urma careia am inregistrat sentimente pozitive, de incredere si succes, subconstientul vostru va recunoaste contextul general si va accesa si elibera aceste sentimente, fara insa a le mai adapta noii situatii. De aceea sportivii de performanta, desi se bazeaza pe rezultatele anterioare si pe feed-back-ul antrenorului, la fiecare competitie reevalueaza intregul context: locatie, conditii meteo, concurenti, accidente etc. Acest proces adaugat celui anterior se numeste: perfectionare. Esti constient de succesul tau, dar il actualizezi in permanenta.

Daca asa functioneaza mecanismul evocarii starii de incredere si a succesului, in acelasi mod functioneaza si in cazul unei increderi in sine erodata. Se bazeaza tot pe experientele anterioare si pe feed-back si, deasemenea nu face actualizarea contextuala in prezent. Daca in cazul increderii in sine si a succesului, acestea duc la conturarea unui concept de sine pozitiv, mai puternic, in cazul unei increderi in sine slabita, aceasta se bazeaza pe o concepere a Sinelui negativa. Pe masura ce doar o parte a sinelui creste in sens pozitiv este foarte probabil sa incepeti sa cautati sa va angajati doar in acele activitati ce va produc sentimentele de siguranta si succes, in timp ce partea nedezvoltata si explorata va impinge sa incepeti sa evitati, din ce in ce mai mult, situatiile in care va simtiti nesiguri.

Iata cateva comportamente simple, care pot fi puse in practica de oricine si care iti vor creste increderea in tine:

  1. In fata “provocarii” respirati adanc si amintiti-va ca ceea ce ganditi este amenintator, nu situatia in sine.
  2. Gandurile voastre nu sunt vizibile! Ceilalti nu cunosc realitatea voastra interna. Actionati in ciuda fricii resimtite. Respirati adanc in continuare.
  3. Nu va scuzati sau justificati pentru starea voastra (in cazul in care aveti emotii).
  4. In public, actionati mai mult decat sa vorbiti (acolo unde se poate).
  5. Fiti atenti la feed-back-ul primit si amintiti-va ca, probabil, voi sunteti criticul cel mai mare in situatia, contextul respectiv(“generatorul” neancrederii), in loc sa fiti cel mai mare fan al vostru!
  6. Obsevati-va limbajul trupului! El vorbeste de multe ori in locul vostru – ex.: cand evitati ceva, pe cineva este posibil sa va “inchideti” postural, sa plecati privirea. Corectati pozitia! Deschideti-va, stati drepti si privitii pe cei ce va vorbesc, in timp ce observati cum va simtiti. Invatati din aceste experiente!
  7. Implementati increderea in voi prin miscari calme, mers ferm, voce moderata dar clara, luati-va timp inainte de a vorbi, vorbiti in mod reflexiv.
  8. Amintiti-va ca voi directionati atentia celorlalti prin directia voastra de concentrare: daca va concentrati pe cum arat in timp ce vorbesc, atunci exact pe acest aspect veti directiona si atentia celorlalti; daca va concentrati pe ce si cum vorbesc, atunci si ceilalti vor fi atenti tot la acest lucru.
  9. Cereti feed-back in permanenta si fiti pregatiti sa invatati din acesta si nu sa va simtiti amenintati sau speriati.
  10. Aveti rabdare cu voi!
  11. Oferiti la randul vostru sprijin si recunoastere celor din jur.
  12. Atentie – cand oferiti feed-back sau laude, aprecieri, acestea trebuie sa fie informationale si specifice contextului. Nu va treziti spunandu-le tuturor: “ ce grozav esti!”, ci contextual: “ atunci cand ai facut X lucru, te-am perceput calm, pasionat, calculat etc.”
  13. Recompensati-va pentru fiecare incercare reusita in provocarea temerii voastre.
  14. Recunoasteti propriul succes si urmariti-l!
  15. Evalueaza fiecare succes obtinut (indiferent cat este de mic) si afla cum ai reusit (a fost noroc?; n-a observat altcineva oportunitatea?, sau ai contribuit si tu?)

Acestea sunt doar cateva idei simple de a-ti intari si mentine increderea in tine. IMPORTANT este sa incepi ! Incearca cate o idee pe zi, pune-o in practica, fa-ti un jurnal in care sa-ti notezi rezultatele, iar dupa doua saptamani trage o concluzie. De tine depinde! Ce zici?!

ALTE ARTICOLE DE DEZVOLTARE PERSONALA PSIHOinFormat:

 

1 Comment

Leave a Reply