Adolescentul tau are probleme cu somnul?

insomnieCand vine vorba despre capitolul adolescenta, parintii tind sa devina usor depasiti de problemele cu care se confrunta. Este o perioada a incercarilor, a depasirii propriilor forte, a perseverentei si nu in ultimul rand a schimbarilor.

Pe langa schimbarile majore de imagine, cu care sa intalnesc adolescentii in aceasta perioada, urmeaza si schimbari legate de somn. Fie ca vorbim, despre faptul ca adolescentul tau este plin de viata si isi consuma energia in diferite locuri impreuna cu prietenii sai, fie ca sunt probleme de natura psihologica, se pare ca relatia cu somnul este afectata.

Cunoasteti importanta somnului?

Ei bine, oamenii nu dorm intamplator sau din lipsa de ocupatie. Organismul are nevoie de odihna si ajuta individul la recuperarea energiei pierdute intr-o zi.

La ce ajuta somnul? Iata 5 directii importante in care se puncteaza necesitatea odihnei in randul adolescentilor:

  • Memorarea datelor acumulatate de creier in ziua respectiva;
  • Rol important in procesul invatarii;
  • Maturizarea creierului;
  • Refacerea organismului si cresterea imunitatii;
  • Sanatate fizica si mentala etc.

Cea mai frecventa tulburare a somnului este cunoscuta sub numele de insomnie.

Specialistii o definesc ca fiind incapacitatea unui individ de a se odihni, de a avea un somn linistit si fara intreruperi in timpul noptii.

Care sunt semnele insomniei?

Observati sau discutati (daca este posibil) cu adolescentul dumneavoastra despre problema cu care se confrunta. Se poate confrunta cu insomnia daca:

1. se afla in incapacitatea de a dormi seara;

2. se trezeste frecvent pe timpul noptii;

3. dimineata se trezeste foarte devreme, inainte de orele 7 ale diminetii;

4. este irascibil in timpul zilei, se enerveaza usor;

5. randament scazut la scoala, din cauza unei stari de oboseala permanenta, etc.

Factorii care declanseaza insomnia

Printre cauzele psihologice care favorizeaza aparitia unei tulburari a somnului se  pot enumera:

  • Stresul sau boala secolului cum mai este denumit; in momentul in care adolescentul simte ca este depasit de situatia scolara sau cea din familie ( unde poate probleme existente ca: divort, certuri intre parinti, neintelegeri ci fratele, sora etc. )il afecteaza;
  • Depresia;
  •  Anxietatea ( adolescentul are temeri fara motiv intemeiat), etc. 

Insomnia mai  poate fi declansata si de urmatoarele situatii:

  • Practicarea unor activitati sportive ( fizice) pana tarziu in noapte; Specialistii sustin ca efortul fizic depus dupa orele 19 influenteaza negativ odihna individului;
  •  Consumul de alcool sau bauturi ce contin cofeina;
  • Zgomote produse de alti membrii ai familiei;
  •  Administrarea diverselor medicamente, etc.

De retinut ar fi faptul ca insomnia face parte din capitolul adolescentei insa nu poate fi trecuta cu vederea. Daca observati ca este prezenta in viata copilului dumneavoastra o perioada mai mare de timp, este cazul sa apelati la un ajutor specializat.

Sedintele de consiliere sau psihoterapie va pot scoate din impas. Nu asteptati ca problemele sa dispara de la sine, optati pentru un stil de viata sanatos!

Referinte bibliografice:  Criza adolescentei – Cai de a o depasi cu succes”  – Stephane Clerget

Leave a Reply