Invinge sindromul amanarii

Ce este amanarea?

Din ce in ce mai multi oameni se plang de faptul ca nu le mai ajunge timpul pentru indeplinirea sarcinilor si le amana pana la ultimul termen de predare.

Amanarea este un proces voluntar, bazat pe alegeri personale. Ea variaza in functie de personalitatea individului si obiectivele propuse de acesta.

 

Procrastination queen
Raquel GO! / Foter.com / CC BY-NC-ND

 

Amanarea este un comportament caracterizat prin amanarea acțiunilor sau a sarcinilor pentru mai tarziu. Psihologii citeaza procrastinarea ca fiind un mecanism de combatere a anxietatii asociate cu inceperea sau finalizarea unei sarcini sau a unei decizii.

Cercetatorii in psihologie folosesc trei criterii pentru a categorisi procrastinarea. Pentru ca un comportament sa fie considerat procrastinare, acesta trebuie sa fie:

  • neproductiv,
  • inutil și
  • intârziat.

Pentru un individ, amanarea poate duce la stres, un sentiment de vinovație, pierderea productivitatii personale, crearea unei crize și dezaprobare din partea altora pentru neindeplinirea unor responsabilitati sau a unor angajamente.

Amanarea este hotul care iti fura timpul – Maugham

Care sunt cauzele amanarii?

Putem aduce in discutie ca e vorba despre o  incertitudine privind managementul timpului. In secolul vitezei, este necesara aceasta aptitudine, intrucat te ajuta sa fii mai organizat si sa-ti prioritizezi rezolvarea sarcinilor.

Sub aspect psihologic, amanarea se fundamenteaza pe teritoriul fricii, implicand procese de negare, rationalizare, supradimensionare etc.

Sindromul amanarii are ca si cauze: teama in fata esecului, lipsa abilitatilor organizatorice, doza mare de perfectionism, teama de a fi criticat, etc.

Amanarea este folosita ca o strategie de coping , mecanism de aparare in fata acestor factori stresori. Individul se ascunde in sptele cortinei crezand ca se va elibera de aceasta povara a amanarii.

Cum sa invingi sindromul amanarii?

1. Renunta la “trebuie”!

Orice sarcina pe care o vei avea de indeplinit si o imbraci in expresia “trebuie sa..”, afla ca din momentul acela vei manifesta o repulsie fata de acea activitate si nu vei face altecva decat s-o eviti, s-o amani.

Asadar, inlocuieste “trebuie sa fac…” cu “vreau sa fac…”. Fiecare dintre noi avem liberul arbitru si putem alege in functie de preferinte si de capacitatile noastre.

2. Esantioneaza-ti proiectele!

Incearca sa-ti faci munca mai usoara si sa-ti imparti sarcinile in diverse capitole, astfel incat sa lucrezi cate putin in fiecare zi la ele, pana la termenul limita. Dupa efectuarea fiecarei esantionari, ofera-ti o recompense ( ceva ce ti place tie, sa te plimbi, sa asculti muzica, sa te intalnesti cu un prieten etc.)

3. Afla ce anume amani si de ce?

Este foarte important sa afli de ce faci aceasta alegere si cat de des.

E vorba de lipsa timpului, lipsa de motivatie, lipsa de resurse, lipsa de inspiratie?

4. Odata ce constientizezi ca amani, incerca sa-ti prioritizezi sarcinile!

Nu trebuie sa fii dominat de ideea ca trebuie sa le faci pe toate. NU. Obisnuieste-te sa vezi importanta lucrurilor, sa le organizezi intr-un top 10 ( de exemplu), in functie de: timp, disponibilitate, satisfactie, motivatie etc.

Nu lasa pe maine , ce poti face azi!…deci nu mai amana!

 

ALTE ARTICOLE PSIHOinFormat de DEZVOLTARE PERSONALA:

1 Comment

Leave a Reply