Tu cum faci fata stresului?

tu cum faci fata stresului
Exista momente in viata ta cand simti ca lucrurile iti scapa de sub control si ca nimic nu mai functioneaza conform asteptarilor?
Ei bine, stresul este cel care te determina sa gandesti in maniera acesta.
Ce este stresul?
Este sindromul general de adaptare pe care organismul il resimte in urma influentelor din partea mediului. Se manifesta atat in viata particulara cat si cea profesionala.
Notiunea de “stres” ii apartine cercetatorului Hans Selye care il defineste ca ansamblu de reacții al organismului uman față de acțiunea externa a unor agenți cauzali (fizici, chimici, biologici și psihici) constând în modificări morfo-funcționale, cel mai adesea endocrine.
Cum arata un individ stresat?  Iata 7 posibile indicii:
1. are dureri de cap frecvente;
2. se simte depasit de situatie si este dominat de ganduri ca: “daca nu fac asta, se va intampla ceva groaznic”; “nu am timp sa mai fac si asta, mi-este imposibil sa…”etc.
3. pofta de dulce, datorata gliecemiei scazute din sange;
4. stari de insomnie;
5. activarea unor alergii la nivelul pielii, urmate de mancarimi;
6. dureri abdominale;
7. stare de agitatie etc.
Cum apare stresul psihic?
Situații generatoare de stres psihic:
• existența unor circumstante neobisnuite pentru individ care îl surprind pe acesta nepregatit pentru a le face fata.
• semnificația unui eveniment.
• angajarea individului într-o actiune sau relatie exagerata.
• particularitatile contextului social.
• lipsa condițiilor interne.
• modul subiectiv de a percepe solicitarile mediului.
• subsolicitare / suprasolicitare.
• situatiile conflictuale existente în familie, profesie sau la nivel intelectual.
• criza de timp.
• izolarea.
• aparitia unui obstacol fizic sau psihic in calea unui scop care duce la frustrare.
situatii perturbatoare cauzate de agenti fizici (zgomote, vibratii, fluctuatii de temperatura).
Bolile provocate de stres:
Printre bolile legate de stres se numara hipertensiunea, atacul de cord, accidentul cerebral, depresia, anxietatea, sindromul de oboseala cronica, sindromul de colon iritabil si alte probleme digestive, obezitatea, migrena si problemele respiratorii.
Strategii de combatere a stresului:
– priveste lucrurile in ansamblu si nu te lasa deranjat/a de aspectele nesemnifcative;
– inlatura cognitiile negative de genul: este catastrofal, nimic nu ma poate ajuta, este ingrozitor etc…aceastea nu fac altceva decat sa te mentina in starea de stres.
– ofera-ti recompense pentru realizarile din ziua respectiva (cumpara o carte, un desert, un obiect vestimentar, un cd etc);
– pastreaza o imagine optimista indiferent de lucrurile ivite, gandeste-te ca din orice situatie neplacuta poti invata ceva;
– discuta cu persoanele in care ai incredere despre situatia in care te afli. Trebuie sa te descarci si sa elimini energia negativa;
– fa-ti timp pentru tine, incearca sa practici lucrurile care-ti ofera satisfactie: practica sportul preferat, vizioneaza un film apreciat de tine, intalneste-te cu oamenii veseli din viata ta etc.
– incearca pe cat posibil sa te indepartezi de agentul stresor pentru a avea o atitudine obiectiva si sa nu ramai implicat in situatia de stres
Stresul este considerat uneori util, pentru unii indivizi functioneaza ca o pastila ce le ofera motivatia spre a-si indeplini obicetivele, insa in doze mici. In momentul in care stresul nu poate fi controlat devine daunator.

Nu uitati ca:

“Stresul este un laborator de studiu care ne invata mereu cum sa rezolvam cu succes dificultatile pe care le intampinam in viata.” – Merrill F.Raber

Alte ARTICOLE PSIHOinFormat DE DEZVOLTARE PERSONALA:

Leave a Reply