Tu cum iti exprimi furia?

furie (2)Cum definim furia?

Face parte din sentimentele umane, normale si sanatoase insa poate ridica si probleme. Cand se intampla acest lucru?

Ei, bine in momentele in care iti scapa de sub control si nu o mai poti controla. Pe fondul acesteia apar si probleme la locul de munca, in relatia cu partenerul de cuplu, cu prietenii etc si iti poate influenta calitatea vietii tale.

Ca si celelalte emotii , furia este insotita de schimbari la nivel fiziologic dar si psihologic:

  • Creste ritmul cardiac, si tensiunea arteriala;
  • Creste nivelul hormonilor responsabili cu producerea energiei in corp: adrenalina, noradrenalina;
  • Stare de agitatie;
  • Instalarea stresului;
  • Iritabilitate etc.

Furia poate fi cauzata de diverse persoane ( esti furios pe seful tau), de evenimente,( aglomeratia din trafic),sau poti furios pe o anume situatie la care nu-I gasesti rezolvare.

Si cum iti exteriorezi furia?

In mod instinctiv un raspuns la furie este agresivitatea. Furia este modalitatea indivizilor prin care fac fata amenintarilor din viata de zi cu zi.

Important este sa stiti cum sa controlati excesul de furie atunci cand acesta este prezent.

Iata cateva directii in a-ti controla furia:

1. Exprima-ti furia intr-un mod sanatos, adica asertiv!

A fi asertiv inseamna a fi respectuos cu tine si cu ceilalti. Este necesar sa inveti care-ti sunt nevoile si cum sa le satisfaci intr-o maniera care sa nu-I raneasca pe ceilalti. De cele mai multe ori calmul este cel care te tine departe de a intra in conflicte si de a fi agresiv cu ceilalti.

2. Furia poate fi redirectionata!

In momentul in care te simti furios intr-o anumita circumstanta, este indicat sa constientizezi starea in care te afli si s ate gandesti la ceva pozitiv. Gandindu-te la un lucru pozitiv, nu faci altecva decat sa inhibi furia si de a transforma un comportament inadecvat intr-unul constructiv.

In exterior o poti elimina practicand o activitate care te relaxeaza si iti ofera o stare de bine: practicarea unui spor preferat, cantatul, dansul etc.

Atentie insa, furia neexprimata poate cauza o serie de alte probleme, cum ar fi:

    • Depresia;
Cand furia pune stapanire pe tine gandeste-te la consecinte.
Confucius
  • Tensiunea arteriala;
  • Hipertensiunea arteriala ;
  • Consumul excesiv de tutun, alcool, droguri etc.
  • Probleme ale sistemului digestiv etc.

3. Stabileste clar care sunt situatiile in care apare furia in cazul tau. Odata constientizate aceste cauze, iti poti determina propriul organism sa reactioneze intr-un mod adecvat si sanatos.

4. Foloseste umorul!

Sau “incearca sa faci haz de necaz” cum spun romanii. Umorul prezent in viata fiecaruia are un rol de detensionare ,de stabilirea unui echilbru, de reorientare catre o situatie agreabila.

5. Restructurare cognitiva!

Ce inseamna asta? Inlocuirea unor ganduri care te domina in momentele de furie.

De exemplu: in loc de “Oh, e groaznic, e o situatie fara scapare…”, ai putea spune “ E o situatie delicata dar ii voi gasi o rezolvare, nimic nu este imposibil”.

Atentie, specialistii afirma ca atunci cand niciuna din cele trei tehnici nu functioneaza, atunci urmeaza ca cineva sa fie ranit.

Tu iti doresti asta?

ALTE ARTICOLE PSIHOinFormat DE DEZVOLTARE PERSONALA:

1 Comment
  1. O alta modalitate de a micsora intensitatea furiei din ce am citit si experimentat eu este ca in momentul in care simtiti ca apare, sa consitentizati aparitia ei si sa va ganditi ce a declansat-o. Stati o secunda si ganditi-va de ce v-ati infuriat. In momentul in care ati facut asta intensitatea furiei va scadea semnificativ.

Leave a Reply