Esti un bun negociator?

Urmia Salt Lake / دریاچه ی نمک ارومیه

„NU existenta conflictelor intr-o relatie constituie o problema, ci modul de rezolvare a acestora!”

Problemele sunt verigi ce fac parte din lantul vietii fiecaruia. Ele apar in fiecare zi, in fiecare clipa si depinde de noi pe ce loc le situam si ce importanta le acordam. In orice conflict, situatie problematica, fie ea ca apare la serviciu, in relatia de cuplu sau in familie, este necesar sa detinem cateva secrete din arta negocierii.
A sti sa negociezi si sa vezi solutii in fata unor situatii conflictuale, inseamna sa evoluezi si sa mai adaugi ceva nou la capitolul experiente personale cu final fericit.
Conflictele reprezinta in general, neintelegerile care apar intre doua sau mai multe persoane, sau chiar grupuri de persoane. Procesul de rezolvare a problemelor poate fi folosit in rezolutia conflictului sau solutionarea oricarei situatii care necesita rezolvare.
Negocierea este o arta dar si o stiinta. Este o arta pentru ca permite celuilalt sa puna in valoare strategii, tehnici si metode pentru a reusi si este o stiinta, pe care oamenii o practica in mod inconstient in fiecare zi, in diverse arii de activitate.
Negocierea are drept obiectiv realizarea unui acord de vointa, a unui consens si nu a unei victorii.
Un aspect important pe care trebuie sa-l aveti in vedere este acela ca, in negociere nu exista adversari ci parteneri.
Tipuri de negociatori
In rezolvarea oricarui tip de probleme apar mai multe fatete ale negociatorilor, avand in vedere caracterul complex al omului.
Iata 3 tipuri de negociatori:
negociatorul cooperant ( deviza lui este aceea de a reusi si de a consolida relatii bune pe termen lung; studiile au aratat ca relatiile durabile au la baza existenta unui negociator cooperant; cuvintele de baza sunt: respect, loialitate, transparenta si seriozitate);
negociatorul afectiv (actioneaza in functie de sentimentele ce-l domina in momentul respectiv; departe de a fi pragmatic si rational in rezolvarea problemelor, este influentat puternic de legatura pe care o are cu partenerul/a,modul sau de a actiona este in contrast:dragoste-ura, parteneriat-adversitate, apropiere-respingere etc.);
negociatorul conflictual ( este persoana ce acorda importanta majora fortei si nu diplomatiei, foloseste santajul si amenintarea in detrimentul comunicarii, renunta cu usurinta la orice tip de dialog);
Idei pentru o negociere eficienta                                        

Tu in ce categorie te poti incadra?
Procesul de negociere nu este deloc simplu. Nu ne nastem invatati cu strategiile de rezolvare a conflictelor, fapt pentru care vin in sprijinul vostru, cu o serie de sugestii pentru a reusi:
1.Colaborarea– este cuvantul de baza al negocierii. In orice negociere trebuie sa existe aceasta veriga. Colaborezi cu celalalt pentru a gasi o solutie, altfel vei avea langa tine o persoana ingrijorata mai mult decat tine si in plus frustrata de absenta colaborarii tale, ceea ce indica o noua si viitoare problema. Prin urmare colaborarea nu numai ca te ajuta sa obtii acel rezultat de castig-castig, ci te ajuta si sa previi viitoare conflicte.
2. Practicati brainstorming-ul pentru gasirea solutiei optime. Daca in urma discutiilor purtate nu ati reusit sa cadeti de comun acord asupra unei solutii, atunci ganditi-va impreuna ce puteti face. Fiti creativi si chiar dati o nota inedita situatiei (ex: “Hai sa scriem fiecare pe o hartie 10 idei despre situatia x).
3. Fii tu partea activa din negociere si preia initiativa. Incearca sa prevezi care ar purtea fi obiectiile celeilate persoane, sau eventualele probleme care ar putea aparea in negociere (ex: sa va intrerupa copilul, sau sa sune telefonul etc.) si gandeste-te dinainte cum le vei rezolva.
4. Nu stabili tu care este punctul central al discutiei. Mai degraba vorbeste despre ingrijorarile si dorintele tale in legatura cu problema si asculta-l si pe celalalt ce are de spus. Aici nu este vorba despre ale cui ingrijorari cantaresc mai mult, sau sunt mai mari, ci despre cum sa ni le rezolvam.
5. Judeca o decizie bazandu-te pe criterii obiective. Dupa ce discuti toate ingrijorarile si nemultumirile tale, discuta in termeni care sa arate de ce o solutie propusa de tine este buna. Adica, adu argumente obiective,asculta-l si pe celalalt, iar daca este nevoie cere-i argumente la propunerile si/sau la obiectiile pe care le ridica.
Voi ce alte metode mai cunoasteti? Impartasiti cu noi experiente voastre de pana acum si modul in care s-a rezolvat situatia!

Alte ARTICOLE PSIHOinFormat DE DEZVOLTARE PERSONALA:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *