Poti paria pe convingerile tale?

baschet

Convingerile sunt afirmatii-gand despre lume, oameni si noi insine pe care le consideram ca fiind adevarate. Toate convingerile deci, sunt afirmatii care includ o semnificatie, evaluare, cauza sau efect. Gandurile si actiunile noastre, precum si perceptia noastra asupra realitatii sunt influentate semnificativ de convingerile pe care le detinem. Orice schimbare inspre bine pe care o doresti in viata ta necesita si o examinare mai atenta a convingerilor pe care le ai, iar primul pas este sa devii constient de ele.

Voi face o distinctie intre convingerile evidente pe care le folosim in viata de zi cu zi si le gandim constient, si cele nu atat de evidente – convingerile inconstiente. Originea celor din urma poate fi adesea (daca nu de cele mai multe ori) undeva in copilaria noastra.

 Exemple de convingeri:

  • Pamantul este rotund
  • Pamantul este plat
  • Oamenii nu sunt prietenosi si au ganduri ascunse
  • Oamenii sunt prietenosi si de ajutor
  • Nu merit nimic
  • Sunt valoros

”Toate realizarile personale incep cu o schimbare a convingerilor”

Anthony Robbins

Adevarul real al acestor afirmatii este irelevant. Chiar si realitatile dovedite empiric sunt convingeri, pentru ca ele pot fi contrazise doar prin viitoare afirmatii dovedite empiric. Standardele academice si sociale sunt in schimbare continua in ceea ce priveste acceptiunea adevarului; spre exemplu pentru o lunga perioada de timp s-a crezut cu convingere ca Pamantul este plat. Deasemenea, homosexualitatea a fost “tratata” in spitalele de psihiatrie, fiind considerata o boala, iar manifestarea publica pedepsita.

Am ales in mod deliberat in exemplele de mai sus, convingeri contradictorii, pentru a-ti arata ca de fapt este complet la alegerea noastra care dintre afirmatiile de mai sus este adevarata. Si nu intamplator ti-am pus o pereche de convingeri care a fost dovedita empiric (Pamantul este rotund).

Fiecare generatie pretinde ca vede lumea corect si ca cei dinainte erau ciudati, ca sa nu zicem inapoiati. Totusi, explicatia noastra pe care o dam vietii si lumii este intr-o schimbare continua si constanta pe masura ce reusim din ce in ce mai multe experimente empirice si pe masura ce trece timpul, probabil, generatiile viitoare vor fi uimite de cat de limitat gandeam noi azi.

Spre exemplu, bunicii nostri credeau ca nu este suficienta mancare (din motive de inteles de altfel, tinand cont de epoca pe care au trait-o), dar ne-a afectat si pe noi aceasta convingere a lor: cine trebuia sa termine tot din farfurie? – sa ridice mana sus! Convingerea aceasta probabil ca s-a format in timpul razboiului, insa chiar daca nici in timpul copilariei noastre nu era abundenta de produse, nu se mai punea problema de a manca tot din farfurie.

Astazi aceasta perspectiva este depasita demult in lume, dar convingerea cumva persista: cate mamici nu ati auzit spunand automat copilului lor: “Cine nu papa tot din farfurie, nu primeste..nu stiu ce!”?

Asa ca o prima intrebare pe care sa ti-o pui este: “ Oare ce convingeri “expirate” inca port in mintea mea si imi limiteaza existenta?”

Pentru ca asa cum am mentionat mai sus, convingerile ne afecteaza modul in care percepem realitatea.  Pentru a intelege mai bine, voi explica mai amanuntit doua procese: perceptia selectiva si disonanta cognitiva.

banana

Perceptia selectiva inseamna ca doar anumite aspecte din mediu sunt percepute, in timp ce altele ne raman ascunse. Un bun exemplu este atunci cand vrei sa-ti cumperi o masina. Imediat ce ai decis ce marca de masina vrei, dintr-o data peste tot pe strada este plin de masini din aceeasi marca. Sau ai nevoie de o farmacie si nu o gasesti. Imediat cum ai gasit farmacia si ti-ai luat ce-ti trebuie, la fiecare colt de strada mai apare cate una si-ti spui “unde erau mai devreme?”. Prin urmare, in momentul in care mintea ta primeste sarcina de a se concentra pe un anumit aspect (masina, farmacia), ea selecteaza doar informatia relevanta pentru acel aspect dand la o parte tot ce nu are legatura cu acesta.

Acum ca ai inteles ce este perceptia selectiva, imagineaza-ti cum este daca tu ii dai mintii tale in permanenta sarcini de tipul “nu sunt suficient de bun”, “viata este grea”, “oamenii nu ma ajuta” etc. Cam ce informatie selecteaza mintea ta si ce da la o parte?

Disonanta cognitiva se refera la stari emotionale neplacute care rezulta din diferite perceptii, ganduri, convingeri, atitudini, dorinte si intentii care nu sunt compatibile. Sa luam exemplul cumparaturilor: cand iti cumperi ceva scump te bucuri, dar mai tarziu iti pare rau pentru ca aveai nevoie de bani. Initial poate ai perceput cheltuiala ca pe o necesitate care o meritai si te-a facut sa te simti bine, dar ulterior cand ai revenit la convingerile tale (spre ex: “e greu sa economisesti”) ai simtit parerea de rau.

Ca sa scapam de starile emotionale neplacute sunt mai multe posibilitati la care putem apela. De exemplu:

  • Perceptia este schimbata ca sa se potriveasca unei convingeri.
  • Convingerea este schimbata ca sa se potriveasca perceptiei.

Rationamentele ne ajuta sa relativizam contradictiile (explicatiile logice pe care ni le dam cu privire la ce am gandit, simtit, perceput etc.). In exemplul de mai sus, cel cu cumparaturile, s-ar putea ca dupa ce realizam ca nu ne permiteam acel produs sa ne spunem ceva de genul: “ Asteptam de mult sa-mi iau asta si acum aveau o reduce foarte buna!”.

Este important sa retii ca spre deosebire de perceptii, convingerile sunt adanc inradacinate si deci, superioare acestora, ca influenta. Totusi, atunci cand perceptia este suficient de puternica (exista evidente multiple in lumea concreta – tangibile) sau convingerea suficient de slaba, exista posibilitatea de a schimba convingerea.

“Fericirea este armonia dintre ceea ce gandesti, ceea ce spui si ceea ce faci”

Mahatma Ghandi

Perceptia selectiva duce la faptul ca noi o folosim pentru a concentra informatia, iar disonanta cognitiva apare atunci cand perceptia noastra nu se potriveste convingerilor noastre.

Iti spun toate acestea ca sa-ti dai seama de procesele pe care le folosesti minut de minut in viata ta si sa-ti dai seama cum te influenteaza acestea, mai ales daca nu esti constient de ele.

Daca ne constientizam convingerile si ajustam perceptiile, invatand sa lucram cu ele zi de zi, atunci avem toate sansele sa putem aduce in lumea concretului dorintele pe care le nutrim. Dar este de lucrat! Bine, o faci pentru tine, iar daca nu o faci, atunci te intreb eu: ce convingere ai despre asta?

Intr-un articol viitor voi exemplifica cele descrise mai sus, ca sa iti fie si mai clar cum se manifesta aceste procese in viata noastra, in toate domeniile ei (relatii, munca, bani, stima de sine etc.). Vrei?

Nu insist, dar in orele petrecute cu oamenii cu care am lucrat am invatat sa ma implic mai mult alaturi de cei ce isi doresc, ISI DORESC din tot sufletul sa lucreze cu ei si sa faca o schimbare si care renunta la tot registrul de scuze si argumente care sa ma “convinga” ca ei nu pot.  Aici gasesti informatie gratuita (ca in multe alte mii de surse de pe internet) si este un prim pas catre schimbare. De tine depinde ce convingeri activezi chiar acum si daca ramai pasiv sau treci la actiune.

Daca deja stiai lucrurile de mai sus, atunci spune-mi care este experienta ta in lucrul cu aceste procese si da mai departe informatia.

3 responses to “Poti paria pe convingerile tale?”

    • Buna!
      Imi pare bine ca iti place articolul si poate ne spui in ce fel rezoneaza cu tine.

  1. Buna! Alchimizarea convingerilor este scopul nostru in viata. Ideea de alchimizare a intunericului (lipsei de informatii – limitari) in lumina (reamintirea potentialului nostru, al sinelui autentic). Dar vin cu o propunere – sa insistati pe a iti urma pasiunea in viata. Pentru ca descoperirea si schimbarea convingerilor este scopul nostru in viata prin prisma urmarii pasiunii.Pasiunea este cea care creeaza o stare de fericire in viata care te plaseaza superior retelei de convingeri limitative , punct din care vezi aceste convingeri.Daca esti intr-o stare vibrationala (de fericire interioara) inferioara convingerii, iti este invizibila.Asa ca am putea spune ca de fapt scopul nostru in viata este sa ne urmam pasiunea (sinonim cu descoperirea convingerilor limitative) – de aceea se spune ca suntem co-creatori ai realitatii – am venit aici sa cream, nu sa ne impingem in matrici cubice (cutii)in care sa ne simtim confortabil in patratica noastra de serviciu pe care il facem pentru bani, nu din inima , nu cu pasiune – situatie din care convingerile limitative devin cu atat mai greu de descoperit – pentru ca ne sunt invizibile.Ideea nu e sa renuntam toti la servici, ci sa creeam cat mai mult timp pentru pasiunea noastra, 30 min, 1 ora, 3 pe zi, iar la servici sa facem sa fie o atmosfera pe care o decidem noi – placuta, indiferent de comportamentele altora.Cand iti urmezi pasiunea automat te apreciezi.Pe parcurs, pentru o perioada scurta va apare ecoul vechii realitati ale convingerilor vechi, dar prin a persista , vechile convingeri vor deveni non-sensice.Convingeri ca – nu se poate sa fiu sustinut in pasiunea mea (pictura, etc) pentru ca trebuie sa muncesc din greu – toate apar nosnesnice odata ce persisti, doresti din suflet sa te schimbi,si capeti o foame explorativa a vietii pana in punctul in care zbori intr-o magie armonioasa de sincronicitati, “coincidente” in care intalnesti persoanele care au exact nevoie de ceea ce tu oferi, exact la momentul potrivit, exact cand ai sa te bucuri cel mai intens de experienta respectiva.Apreciez foarte mult ideile pe care le promovezi si iti multumesc.Catalin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *