Adolescenta si viata sexuala

Adolescenta si viata sexuala

Perioada de dezvoltare a vietii umane cuprinsa intre pubertate si maturitate este definita ca fiind adolescenta. Sexualitatea adolescentilor se defineste ca fiind activitatea sexuala cuprinsa intre pubertate si maturitate, aproximativ intre varstele de 12 si 21 ani.

Incepand cu Freud s-a adus pentru prima oara la lumina sexualitatea infantila, adica s-a scris public, fara rusine si culpabilizare, ca sexualitatea se manifesta inca de la nastere. Mai mult, chiar, descoperirile recente si posibilitatile de vizualizare a evolutiei fatului in uterul matern au aratat ca viata sexuala este dinamica de la conceptie, nu doar de la nastere.  De ce mentionez acest lucru? Pentru ca inca de atunci, apar primele elemente de legatura emotionala intre mama si copil, a atasamentului, fapt ce sta la baza dezvoltarii capacitatii de a intra in relatie cu cineva, de a crea intimitate.

Adolescenta - PSIHOinFormat
Adolescenta si viata sexuala

Pe langa diferentierea fiziologica intre sexe exista si diferentierea psihologica, diferentieri care la adolescenta contribuie la formarea si definitivarea identitatii psihosexuale. In formarea identitatii sexuale, un rol fundamental le revine parintilor si interactiunii parinti-copii cu contributii la formarea sex-rolului.

Indiferent insa de sex, desprinderea morala de familie este un “moment critic” prin care, in cursul adolescentei, se produce individualizarea persoanei si, o data cu aceasta, dobandirea identitatii sale. Acesta este aspectul psihologic, pentru ca, in realitate, familia de origine si parintii nu pot fi niciodata abandonati complet de catre tineri. Un rol deosebit de important il are si cadrul sociocultural din care provine fiecare persoana. Astfel fiecare dintre noi ne formam identitatea sexuala in functie si de mostenirea dobandita prin normele culturale, sociale si familiale in care ne-am nascut si crescut.

Initierea sexuala din perioada adolescentei este legata, asa cum am mentionat anterior, de modelul sociocultural si de valorile moral-religioase ale grupului social si ale epocii istorice carora le apartine persoana respectiva.

Un rol important il are conceptia si atitudinea adultilor fata de problema sexualitatii. Pentru adolescenti, “initierea sexuala” implica distrugerea unor tabuuri si dezvaluirea unor mistere. Astfel, se pregatesc noile modele comportamentale ale individului. Aceasta situatie implica teama, curiozitate, neliniste si nesiguranta in fata necunoscutului, dar in acelasi timp, si dorinta de “a afla” si de “a face” pentru a putea deveni conform cu adultii.

Interzisa ca fiind ceva “rau” si “rusinos”, sexualitatea se asociaza cu sentimentele de rusine si de vinovatie, pe care, adolescentul trebuie sa le depaseasca, sa le “lichideze”.

“Vinovatia sexuala” trebuie inteleasa ca un sentiment moral de interdictie de care adolescentul trebuie sa se desprinda o data cu prima sa experienta sexuala. “Initierea sexuala” si “prima experienta” in materie de sexualitate au o foarte mare valoare emotionala pentru individ. Ele pot distruge un sentiment sau, dimpotriva, il pot transforma intr-un complex patologic, in cazul in care “initierea sexuala” este deformata, iar “prima experienta sexuala” –esuand- are un caracter psihotraumatizant, marcand prin aceasta in sens negativ si pentru multa vreme personalitatea.

Datorita “revolutiei” hormonale ce are loc la aceasta varsta, ambele sexe dezvolta o serie de atitudini – unele comune, altele diferite – care, de multe ori pot fi confuze pentru protagonist si de aceea este extrem de important sa aiba loc si o buna informare si educare din punct de vedere sexual. Educatia sexuala are ca scop controlul eficient (rational si emotional) al impulsului sexual, stabilirea rolului sexualitatii in dezvoltarea personalitatii umane si, mai ales, cresterea responsabilitatii fata de sine si ceilalti.

Educatia sexuala  a adolescentului, ideal ar trebui sa contina notiuni despre:

  1. Igiena personala si sexuala
  2. Functionarea sexuala la ambele sexe
  3. Relatiile erotice dinaintea inceperii raporturilor sexuale (asa numitele relatii de tatonare)
  4. Ce inseamna actul sexual
  5. Aspecte psihologice si morale ale relatiilor sexuale
  6. Protectie si boli transmisibile sexual

TIPS pentru adolescenti: daca nu stii exact unde te afli acum din punct de vedere a activitatii sexuale manifestate in viata ta, foloseste aceste informatii, mai cauta si altele, dar mai ales discuta cu o persoana care te cunoaste foarte bine si in care ai incredere. Nu este absolut necesar sa iei decizii de unul singur, iar majoritatea adultilor din jurul tau au trecut deja prin toate acestea. Poti vorbi si cu un consilier scolar daca ai retineri in a aborda o persoana apropiata. In relatia de consiliere se pastreaza o relatie neutra si, in plus, consilierul nu va interpreta subiectiv problemele, dilemele tale.

INDICIU pentru adulti: daca in general ai o stare de nemultumire in ceea ce priveste viata ta sexuala, atunci verifica si in ce fel  se aplica in cazul tau informatiile prezentate si straduieste-te sa-ti amintesti care a fost dezvoltarea ta sexuala de-a lungul timpului – ce notiuni, limite, convingeri etc. te-au influentat.

Pe curand!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *